Friday, February 11, 2011

Anda Sebagai Seorang SAHABAT

Setiap orang akan berasa kesepian tanpa teman dan sahabat. Sahabat kadang-kadang merupakan orang yang terdekat dengan anda, lebih dari ibu bapa anda dan adik beradik anda sendiri. Oleh itu, setiap orang memerlukan seorang sahabat baik dalam sepanjang hayat mereka untuk kita dapat menceritakan segala masalah yang terpendam dan mencari jalan untuk menyelesaikannya.

Namun demikian memang ramai antara kita yang tidak mempunyai seorang sahabat yang boleh dipercayai dan boleh pula dibawa berunding. Jadi beruntunglah jika anda mempunyai seorang sahabat yang baik dan boleh dipercayai.
            
Sahabat bererti akrab, baik dan jujur. Anda tidak perlu mimpikan menjadi sahabat yang baik jika anda tidak mempunyai sifat-sifat tersebut. Beberapa cara menjadi seorang sahabat yang baik ialah :

  1. Hormati sahabat anda sebagaimana anda menghormati diri anda sendiri ;
  2. Sedia berkongsi kesedihan bersamanya ;
  3. Jadilah pendengar yang baik jika dia ingin berserita dengan anda sama ada berhadapan muka atau melalui telefon ;
  4. Selalu mengingati hari-hari bersejarah baginya. Berilah hadiah semampunya anda, tidak perlu mahal yang penting anda mengingati sesuatu yg istimewa untuk seorang sahabat ;
  5. Bila dia ditimpa kemalangan atau kesusahan, anda harus ke depan dulu untuk menawarkan bantuan mengikut kemampuan anda ;
  6. Menerima segala kekurangannya sebagai sesuatu yang harus anda fahami, bahawa tidak ada insan yang sempurna di dunia ini ;
  7. Menerima keluarganya sebagai keluarga anda sendiri, cuba menyesuaikan diri serapat mungkin dengan keluarga sahabat anda itu ;
  8. Sikap anda yang ikhlas dan jujur tentu memberi peluang kepada sahabat anda itu untuk menghargai dan menghormati diri anda ;
  9. Jadilah seorang pemaaf jika terjadi sesuatu perselisihan faham atau pendapat ; dan
  10. Tegur dengan jujur segala kesilapan sahabat anda, walaupun dia kurang setuju dengan sikap anda, anda seharusnya berani menerima kecaman darinya demi kebaikan dirinya dan hubungan anda dengan sahabat anda.
 wif kakak kakak
kak ayu - kak nadia - si somel

 wif sikin, SAHABAT sejak tadika lagi :) *imysm*

 eija - si somel - sheril - adik fiza 
(kenal fiza mase sama2 jd teacher kt damansara)

lepak-ing wif gengs


 geng busuk & bercicilan
kak iesma - eija - kak niza - si somel


"KAMI"



sile puji kami CANTIK 
sheril - si somel - faiznur

annies - si somel - kak pah
miss d moments! 

eija - si somel - kak ina - kak niza
gmbr ni sweet sgt!


khas utk semua yg bergelar SAHABAT
< thanks >



Sorry la entry kali ni agak panjang, 
mesti kome buhsan nk bace kn kn kn.. 
takpela aku mmg emo kalo bab2 sahabat ni.. 
sob sob sob

11 c0mplaints:

Sheril Aida said...

naseb bek de gmba ak..tq la even gmba2 ak sumer huduh2 n c0mot2 belaka..huhu

lyly yAna said...

@ Sheril Aida

harus ade gamba kamu la syg..
kalo xde skalipun, kamu ttp di hati :)

Sheril Aida said...

hehe :D

tenkiu manyak2!..kamu juge always d ati sy ;)

DiaUmaiNiNaz said...

hai salam singgah terus dari blog WIDA...susah nak cari kawan yang betul2 jd sahabat...

dinaz nak cari ramai kawan dan terus jadikannya sahabat...bole ke aku ni? !

lyly yAna said...

@ Sheril,
most welkam my dear fren..

@ DiaUmaiNiNaz,
tengs so much..
insyaallah dinaz leh dpt kawan yg ramai dan jadikan dorg shbt yg baik..tp tula, sy sendiri pon x pasti sama ada sy da jd shbt yg baik @ x..huhu

fara nurdiena said...

gmbr aku xde pon...sob sob sob...

lyly yAna said...

@fara nurdiena
akak tu jual mahal bile org nk amek gmbr sesamee

Anonymous said...

tahniah dah ada blog sendiri.... i like!!!

lyly yAna said...

@Anonymous
thanks :)
jemput be my followers eh :)

hafizatulhumaira said...

tq sis..i"ll miss u always..terkenang sebuah memori lalu..kisah persahabatan kita bersama..sobs..sobbbb..sdihla plak..

lyly yAna said...

@hafizatulhumaira
jgn la sedih adek..nnti akak pon sedih gak!

Post a Comment

A big thanks sudi singgah and tinggalkan komen. Korang memang cool lah !

Happy Birthday Ceritera Si Somel !

Daisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...